reklama

Akí sú vlastne tí Rakúšania?

Ta co Bertičko, zaš idzeš opatrovac do teho Rakuska? Hej Ujku, zaš. Ale ja še vracim, nebujce še. Za dva tyždne som tu jak na koňu. Rozlúčila sa pani Ovšená cez plot so susedom a podala šoférovi kufor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Auto bolo už plné, ostalo jej len miesto vzadu, v strede, kde dlhá cesta dokáže kolená poriadne potrápiť.
Vracala sa opať ku svojej klientke, ktorú ste mohli námatkovo spoznať v predchádzajúcom príbehu. Oblečená v svietivo novej športovej pohodlnej súprave vhodne zapadla medzi baby v aute, ktoré ju už privítali ako starú známu. Niežeby sa stihli počas poslednej spoločnej cesty až tak dobre vzájomne spoznať, ale Bertičkina bezprostrednosť im imponovala.
******
"Zas ideš ku totej strige? Ja sa ti čudujem, tam by som neostala ani za svet. Nechať so sebou zametať ako s handrou, no to určite nie", hovorí jej Zuza, pekná, upravená žena, sediaca napravo. 
"Ty máš už len čo hovoriť, veď tá tvoja Rakúšanka nie je o nič lepšia. Vari si naposledy nedudrala, aká je pedantná, všetko musí mať poukladané ako podĺa pravítka, a predstav si, Bertušo, ona musí ešte aj variť podľa farieb hrncov, v červenom smie variť len mrkvu, v hnedom zemiaky a v bielom mlieko", vraví mladá žena, sediaca naľavo, zachechce sa a pilníkuje si ďalej svoje dlhé, pestrofarebne nalakované nechty. 
"Ale veď každý vie, akí sú rakúšania pedanti", odpovie jej Zuzana a obráti sa k Bertuši: "Furt musí byť všetko ako nalinajkované, nedajbože spravíš niečo ináč, ako sú zvyknutí robiť roky. Hneď to máš na tanieri a môžeš to počúvať dookola. A keby len pedanti, oni sú strašní žrgľoši, nedajú ti navyše ani cent, keby to príslovie o prevŕtanom kolene platilo, nenašla by si v Rakúsku človeka, čo by nekríval. A hlúpi sú až to bolí, doteraz ani jedna rodina nevedela, že máme Vysoké Tatry!"
"Žrgľoši?" - skočí jej do reči tá pestrofarebná. "No, možno tá tvoja. Tým mojim zasa nič nie je dosť dobré. Samé bio sem, bio tam, radšej zaplatia trojnásobok susedovi v obchode, akoby mali jesť niečo dovážané. Už si to videla, aby niekto platil dobrovoľne za desať vajec takmer 5 eúr, keď ich môže mať za dve?! Dokonca sa mi ešte nestalo, aby som v Nedeľu musela variť, chodievame sa vždy niekam najesť. A veru nie za lacný peniaz, tak mi tu nehovor o tom, akí sú žrgľoši. Rozhadzovační sú až strach. Zlatá slovenská sporovlivosť."
"No, možno si natrafila na výnimku, ktorá potvrdzuje pravidlo. V každom prípade sa ale isto zhodneme na tom, že Rakúšania sú necitlivý národ. Veď sa pozri, na Slovensku, kto môže, opatrí si rodiča sám. A oni? Často nezakuknú ku matke, ako je týždeň dlhý. Len sa naháňajú za peniazmi, ani rodina im už nie je svätá."
"Tí moji takí nie sú" - pípne v predu sediaca bacuľatá ženská.
"Každý deň ich máme na krku. Mame by zniesli aj modré z neba, stále do nej niečo pchajú, akoby mal nastať hladomor. Aj mne veru doprajú, veď vidíte, ako sa mi darí", zachichoce sa a vystrie prsia zabalené v hlbokom výstrihu až tak, že šofér ledva vytočí zákrutu.
"Ale ináč sú veľmi milí a vychádzajú mi v ústrety. Myslím si, že Rakúšania sú oveľa ústretovejší a slušnejší ako slováci."
"Ja vám teda poviem, akí sú tí Rakúšania!", rozhorčene skočí do reči bacuľke Zuza. "Oni sú národ sám o sebe. Chcú mať vždy pravdu, neznesú odporovanie či iný názor. Radi dramatizujú a robia z komára vola. Vedia byť falošní, do xichtu sa ti usmievajú a za chrbtom ťa ohovoria od hlavy až po päty. A to ani nespomínam pohostinnosť, tá naša sa s nimi nedá ani len porovnať. Skupáni jedni! Hovorte si čo chcete, ja mám uź dosť nazbieraných skúseností s nimi, za tie roky, čo tam pracujem!"
*******
Bertuša sa medzi nimi zamrvila, našla si lepšiu polohu pre svoje kolená a vraví:
"No ta jak vidzim baby, tote Rakušaňe take iste jak i slovaci. Všadzi mace i takich i onakich. Šicke su ľem ľudze a jak hutoreli moja babka, všadzi še vari z tej istej vody." 
Spokojná s výsledkom debaty sa pootočila a privrela oči. Do cieľa ešte ďaleko.

Jana Gaishüthner

Jana Gaishüthner

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Fantazia moze byt casto dolezitejsiou ako vedomosti, pretoze tie su ohranicene.. Zoznam autorových rubrík:  moj denSúkromnéZamestnanie-Povolanie?

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu