reklama

Ja vari nemám právo na smrť?!

Narodená roku Pána 1924.  Nazvaná po žene Adamovej. 7 rokov strávených dojením kráv sa jej najviac vrylo do pamäti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Eva

Boli sme v dedine uznávaná rodina. Mali sme veľký statok, robotníkov, ktorí nám vypomáhali. Veruže som sa veľa nenarobila, veď som bola dcéra statkára. Srbi, tí si nás veru považovali, aj keď sme boli Nemčúri, prisídlení na ich území. Veru, naša babka stále vravievali, čím si, tým si, ale rodnú reč si ponechaj a tak, aj keď sme sa v škole museli učiť srbsky, aj modliť som sa srbsky naučila, doma sme smeli len nemecky rozprávať.V našej rodine sa tradovalo, že nemecký názov našej dediny zvanej "Rudolfsgnad" (Rudolfova milosť pozn. Aut.) vznikol vďaka bratovi môjho deda, ktorý šiel ku cisárovi Franzovi Jozefovi prosiť o kúsok pôdy pre nás, nemeckých prisťahovalcov. A cisárov syn - Rudolf, sa vraj za ich prosbu u otca prihovoril. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neželám nikomu zažiť pocit, keď odrazu všetko strácaš. Ráno sme ešte vyhnali husy a kačky na pašu ku rieke Theiß (Tisa), prasatá už čakali pripravené na zabíjačku, mama v ten deň piekla chleba, ten sme stihli ešte na voz naložiť, keď prišiel otec a kázal nám rýchlo pobaliť čo sa dá, ale zvieratá sme už nikdy nevideli. Poniektorí sa nám čudovali, prečo sa tak rýchlo berieme preč, ale tí čo zaváhali, obanovali. Poobede bol už most ponad riekou Tisa vyhodený do vzduchu. Môj rodný dom a hospodárstvo som odvtedy videla už len jediný krát, po 40rokoch po vojne. Žijú v ňom Srbi, ktorí si ho privlastnili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jedna moja priateľka mi neskôr opisovala tie strašné roky strávené v ruskom zajatí. Museli spolu s inými ženami a deťmi kopať uhlie v uhoľných baniach. Boli neustále mokrí a hladní. Niekoľko mojich priateliek, ktoré nezajali, tým sa lepšie nezadarilo. Zomreli znásilnené.

Ani ti neviem ako, dostali sme sa spolu s našim povozom a dvoma koňmi cez Nemecko až do českého mesta Jaromerice nad Rokytnou. Poviem ti, pre nás to bol raj na zemi. Ľudia boli veľmi dobrí, pomáhali nám, ako len vedeli. Boli sme už veľká skupina, možno aj cez 30 ľudí. Postarali sa nám o kone, ubytovali nás a dali nám jesť. Čo nám viac trebalo, no povedz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vieš aké to je, chodiť po svete a nemať vlastný domov? Tam, odkiaľ sme došli, sme sa vrátiť nemohli, tam, kam sme šli, nás čakala len nádej, nie vždy vyslyšaná. Po mesiacoch v Lagri, som sa spolu s chorľavým otcom a mamou dostala na rakúske hospodárstvo. Žena, ktorá tam hospodárila, toho sama veľa nemala, ale za našu prácu sme sa mohli aspoň dosýta najesť a bývali sme v teplej izbe.

7 rokov som dojila kravy. 7 rokov strihala ovce a robila všetko okolo hospodárstva. Otec a matka zaľahli, už robiť nemohli a tak som celých 7 rokov robila len za stravu a nocľah pre nás troch. Prsty som mala také vyťahané, ruky oslabené, že ak som mala doniesť pohár vody, v rukách som nevládala, dávala som si ho do vedierka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Povedz mi, aký zmysel má život. Nechcem sa rúhať, Pánboh vie, ako som žila. Ale prečo má nenechá odísť. Všetky moje priateľky už zomreli. Nemám nikoho. Áno, rodinu ešte mám, ale tí sú tak ďaleko, vojna nás rozosiala po svete. Jední sú v Kanade, ďalší v Austrálii. A to nie je to isté, ako dobrý priateľ. S rodinou nemôžeš hovoriť tak, ako s dobrou priateľkou, rozumieš mi ako to myslím? Nechcem sa rúhať, bolesti ma netrápia ale načo má taký starý človek ako ja, čo už nikomu úžitku neprinesie, ešte na tomto svete strašiť a byť iným na ťarchu?

Prečo ma Pánbožko neodmení, nezaslúžila som si to vari? Veď som naozaj len na ťarchu, ani obriadiť sa už sama neviem, celý život som sa vedela o seba postarať.Ty by si chcela takto žiť? 

Ja nemám právo na smrť? Prečo mi neodpovedáš?

Už nemusím hľadať odpovede, každým razom, keď som ti bola nápomocná.

Odpovedal ti sám život, smrťou, ktorá ťa prekvapila v spánku, presne tak, ako si si to želala. To je tvoja odmena. S Panom Bohom.

Jana Gaishüthner

Jana Gaishüthner

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Fantazia moze byt casto dolezitejsiou ako vedomosti, pretoze tie su ohranicene.. Zoznam autorových rubrík:  moj denSúkromnéZamestnanie-Povolanie?

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu